Kursus | Samtaleteknikker med psykisk sårbare børn og unge

I det daglige arbejde med børn og unge, der har psykiske vanskeligheder, er samtalen et uundværligt redskab til at opbygge en tæt og tillidsfuld relation, der samtidig kan åbne op for uanede muligheder for barnet/den unge.

Mange professionelle føler sig dog ikke klædt ordentligt på. De kan opleve sig handlingslammede hvis samtalen bliver fastlåst eller berøringsangste, hvis samtalen går for tæt på barnet. Dette kan give følelser af afmagt, hos såvel den professionelle som hos barnet, og være hæmmende for både samtalen og dannelsen af en relation.

Ved at anvende en narrativ tilgang til samtalen, kan samtalen ses som en undersøgelse af et handlingsforløb og årsagssammenhæng. Man kan sammen med barnet/den unge undersøge, hvordan dennes fortælling er skabende for en virkelighedsforståelse, og derfra udforske om der er sprækker i fortællingerne, der kan åbne op for andre måder at se sit liv, sig selv eller andre på.

Dette kursus vil styrke dine kompetencer ift. at have samtaler med psykisk sårbare børn og unge. Du vil få konkrete samtaleredskaber, der åbner op for uanede muligheder for og med børnene/de unge. Du vil få indsigt i hvordan du kan anvende samtalen i relationsarbejdet og som et værktøj til at skabe kontakt til børn og unge, der almindeligvis ikke bruger samtale og dialog som deres primære kontaktform.

Udbyttet af kurset vil bl.a. være

  • Styrkede kompetencer ift. at have samtaler med psykisk sårbare børn og unge.
  • Konkrete samtaleredskaber, der åbner op for uanede muligheder for og med børnene/de unge.
  • Indsigt i, hvordan du kan anvende samtalen i relationsarbejdet og som et værktøj til at skabe kontakt til børn og unge, der almindeligvis ikke bruger samtale og dialog som deres primære kontaktform.
  • Konkrete redskaber til at strukturere en samtale ud fra narrative positionskort.
  • Praktiske samtaleværktøjer, der henter deres inspiration fra f.eks. psykolog Annette Holmgreen, den australske teoretiker/terapeut Michael White og den norske psykolog Haldor Øvreeide.
  • Strategier til, hvordan man fagligt kan rammesætte og strukturere samarbejdet med barnet/den unge.
  • Via dialog og små øvelser undervejs vil du få mulighed for at reflektere over, hvordan de præsenterede værktøjer og metoder vil passe i din praksis, og hvordan de kan implementeres i din hverdag.

På baggrund af narrativ teori og pædagogik, og med inspiration i Michael Whites Narrative positionskort, vil vi udforske hvordan man kan strukturere en samtale, så der hele tiden er et fælles fokus, og hvor man som professionel ikke behøver at være bange for at komme ud, hvor man ikke kan ”bunde”. Den narrative tilgang kan anvendes meget praksisnært og er særligt anvendelig til at gribe fat i her-og-nu fortællingerne, som man som lærer, pædagog eller anden fagperson ofte står i sammen med børnene og de unge.

Vi vil desuden diskutere, hvordan vi kan fjerne os fra at det er de voksne der ”ved bedre” i samtalen, til at samtalen kan blive et fælles udforskningssted, hvorfra vi sammen kan finde uanede muligheder i den unges/barnets liv.

Værktøjer
Du vil få konkrete redskaber til at strukturere en samtale ud fra narrative positionskort, samt praktiske samtaleværktøjer der henter deres inspiration fra f.eks. psykolog Annette Holmgreen, den australske teoretiker/terapeut Michael White og den norske psykolog Haldor Øvreeide. Vi vil ligeledes komme med forskellige bud på, hvordan man fagligt kan rammesætte og strukturere samarbejdet med barnet/den unge, og du vil få mulighed for at øve redskaberne i praksis, sammen med de øvrige kursister. På Basen afholder vi ugentlige 1:1-samtaler med eleverne, og vi vil inddrage vores erfaringer med de konkrete redskaber vi bruger i disse samtaler.

Målgruppe
Lærere og pædagoger i special- og almentilbud, sagsbehandlere, socialrådgivere, vejledere, kontaktpersoner og andre der arbejder med børn og unge med særlige udfordringer.

Forplejning
Der vil blive serveret kaffe og te, samt en let forplejning.

Tid, pris og tilmelding

Pris: 970,- kr. alt inkl.

Kurset afholdes på følgende datoer 
Tirsdag d. 21. januar 2020 kl. 9.00 – 12.00
Tirsdag d. 28. april 2020 kl. 13.00 – 16.00

Vælg den ønskede dato i tilmeldingsformularen nedenfor.

Tilmeld mig Basens nyhedsmail

Praktisk information

Sted
Basen Kompetencecenter
Middelfartgade 9
2100 København Ø

Parkering/ankomst
Der er betalt parkering på Middelfartgade samt i de omkringliggende gader. Kompetencecenteret ligger ca. 10 minutters gang fra Nordhavn St. hvor der ligeledes går busser (bus 14 og 23) som stopper 300 meter fra Kompetencecenteret, ved Strandboulevarden/Århusgade.

Kontakt
Har du praktiske spørgsmål omkring kurset, ankomst, fakturering eller lignende, så kontakt kommunikationsmedarbejder Marie-Louise Scott på 2062 0462 / msc@basen.dk.

Underviser på kurset

Nadia Kræmer Lützhøft

Afdelingsleder på Basen. Specialiseret i pædagogisk psykologiske metoder og tiltag, som har god effekt for børn og unge med psykiatriske diagnoser og andre psykiske sårbarheder, bl.a. fra mange års erfaring i psykiatrien og indenfor det specialpædagogiske felt. Uddannet lærer med en kandidat i pædagogisk psykologi

Modtag nyheder fra Basen Kompetencecenter

Vores nyhedsbrev holder dig opdateret omkring hvad der rør sig på Basen, og du kan bl.a. læse om vores kommende kurser og uddannelser.

Interesserer du dig således for det sociale, psykologiske og pædagogiske felt, så er Basens nyhedsbrev et godt sted at holde sig orienteret.