Faglig inspiration

Slides fra Temaaften d. 31. oktober 2019
Slides fra Temaaften d. 31. oktober 2019
Når børn og unge har OCD – Værktøjer til at afhjælpe og støtte barnet/den unge, V. aut. psykolog Siri Wessel Wetlesen
Slides fra Temaaften d. 11. april 2019
Slides fra Temaaften d. 11. april 2019
Udvidet forældresamarbejde v. familiebehandler Tommy Hjordt
Slides fra Temaaften d. 30. august 2018
Slides fra Temaaften d. 30. august 2018
Computerspil- og onlineafhængighed v. psykolog David Madsen & psykolog Mads Bank
Slides fra Temaaften d. 3. maj 2018
Slides fra Temaaften d. 3. maj 2018
Selvregulering i en neuroaffektiv forståelsesramme. V. Knud Hellborn
Slides fra Temaaften d. 9. november 2017
Slides fra Temaaften d. 9. november 2017
Hjerne traume og PDA v. psykolog Kirsten Callesen
 Slides fra Temaaften d. 9. februar 2017
Slides fra Temaaften d. 9. februar 2017
Stres v/ Betina og Rasmus
Slides fra Temaaften d. 19. januar 2016
Slides fra Temaaften d. 19. januar 2016
Skolevægring og isolationsproblematikker
Oplæg fra Basens faglige eftermiddag d. 3. november 2016
Oplæg fra Basens faglige eftermiddag d. 3. november 2016
Skolevægring og Isolationsproblematikker
7 hurtige fra Temaaften med Kamilla Kobæk d. 10. november 2016
1. Jeg skal tale i korte sætninger og spare på mine ord.
2. Jeg skal gentage min intention.
3. Jeg skal have afledninger klar og altid være klar med en professionel undskyldning
4. Jeg skal dobbelt lytte
5. Jeg skal undertekste intention og tydeliggøre kontekstens hensigt
6. Jeg skal producere nye antagelser
7. Jeg skal finde ud af hvilken logik/struktur jeg forstyrrer
Basens grundforståelse af vigtigheden af struktur og planlægning (pdf)
Basens grundforståelse af vigtigheden af struktur og planlægning (pdf)
For at kunne implementere en tydelig struktur for eleverne i hverdagen, er det nødvendigt at hver enkelt medarbejder har en grundlæggende forståelse for vigtigheden af strukturens betydning i et undervisnings-/ og behandlingsmiljø for elever med autisme, angst, OCD, depression, ADHD og andre psykiske vanskeligheder – denne struktur er afgørende for alle disse målgrupper.
10 ting din elev med autisme ville ønske at du vidste (pdf)
10 ting din elev med autisme ville ønske at du vidste (pdf)
Da min artikel “Ti ting alle børn med autisme ønsker du vidste” første gang blev offentliggjort i November 2004, kunne jeg dårligt have forestillet mig reaktionen. Læser efter læser skrev for at fortælle mig at artiklen skulle være obligatorisk læsning for alle socialarbejdere, lærere og pårørende til børn med autisme. ” Netop hvad min datter ville sige hvis hun kunne,” sagde en mor. ” Hvor ville jeg ønske jeg havde læst det for 5 år siden. Det tog min mand og jeg så lang tid at ‘lære’ disse ting,” sagde en anden.

Ellen Notbohm

Inspiration til litteratur
Inspiration til litteratur- Vi anbefaler