Kursus | Børn og unge med autisme og spiseforstyrrelser

Fagpersoner der arbejder med børn og unge med autisme med spiseforstyrrelse som ledsagende diagnose, kan savne viden og værktøjer som kan anvendes i den daglige praksis.

Bliv klædt på til at forstå og håndtere børn og unge med forskellige typer af spiseforstyrrelser, i kombinationen med autisme og andre psykiatriske diagnoser. Du vil få konkrete handlemuligheder og værktøjer til dit arbejde med målgruppen, og du vil få mulighed for at reflektere over egen praksis sammen med andre praktikere.   

Unge med en autismediagnose har større sandsynlighed for at udvikle en længerevarende spiseforstyrrelse end andre unge. Det er en problematisk cocktail, da begge diagnoser fordrer et rigidt fokus på bestemte ting, heriblandt krop og mad, hvilket kan gøre behandlingen kompliceret.

På dette kursus vil du få indsigt i de forskellige former for spiseforstyrrelser der ofte ses som ledsagende diagnose til autisme, og blive præsenteret for de mest brugbare metoder og værktøjer til som fagperson at møde og samarbejde med barnet eller den unge, der har autisme ledsaget af en spiseforstyrrelse.   

Udbyttet af kurset vil bl.a. være

  • Viden om forskellige typer af spiseforstyrrelser som ledsagediagnose til autisme.
  • Viden om adfærdsmønstre ved spiseforstyrrelser og forstyrret spisning som ledsagende diagnose til autisme, samt vigtige opmærksomhedspunkter.
  • Viden om særlige faktorer ved spiseforstyrrelser som ledsagediagnose til autisme.
  • Viden om bagvedliggende mekanismer og årsager.
  • Viden om hvilke behandlingsmetoder indenfor den kognitive og neuropsykologiske tænkning, der har vist sig effektive i behandling af spiseforstyrrelser som ledsagediagnose til autisme.
  • Konkrete værktøjer og metoder til at støtte og samarbejde med børn og unge, der har autisme ledsaget af en spiseforstyrrelse.
  • Indsigt i metoder og handlemuligheder, som kan anvendes i det daglige arbejde med unge med autisme og spiseforstyrrelser.
  • Refleksion over, hvordan de præsenterede værktøjer og metoder kan anvendes i din daglige praksis.

Målgruppe
Lærere og pædagoger i special- og almentilbud, konsulenter, sagsbehandlere, vejledere og andre som arbejder med børn og unge med særlige behov. Andre faggrupper med interesse i emnet er også velkomne.

Forplejning
Der vil blive serveret kaffe og te, samt en let forplejning.

Tid, pris og tilmelding

Pris: 970,- kr. alt inkl.

Kurset afholdes på følgende datoer 
Fredag d. 20. marts 2020 kl. 9.00 – 12.00

Vælg den ønskede dato i tilmeldingsformularen nedenfor.

Tilmeld mig Basens nyhedsmail

Praktisk information

Sted
Basen Kompetencecenter
Middelfartgade 9
2100 København Ø

Parkering/ankomst
Der er betalt parkering på Middelfartgade samt i de omkringliggende gader. Kompetencecenteret ligger ca. 10 minutters gang fra Nordhavn St. hvor der ligeledes går busser (bus 14 og 23) som stopper 300 meter fra Kompetencecenteret, ved Strandboulevarden/Århusgade.

Kontakt
Har du praktiske spørgsmål omkring kurset, ankomst, fakturering eller lignende, så kontakt kommunikationsmedarbejder Marie-Louise Scott på 2062 0462 / msc@basen.dk.

Læs også artiklen: Fokus på behandling: Sansereducerende spiserum for elever med autisme og spiseforstyrrelser, hvor kursets underviser, Christina Holte Nielsen, deler ud af sin store viden om børn og unge med autisme og spiseforstyrrelser.

Undervisere på kurset

Christina Holte Nielsen

Souschef på Basen. Er specialiseret i spiseforstyrrelser, selvskade og komorbiditet og har tidligere ledt og udviklet projekter for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Christina har en kandidat i pædagogisk psykologi og har særlig viden om pædagogiske metoder og tilgange, som har god effekt for børn og unge med psykiske vanskeligheder.

Luise Juel

Behandler og vejleder på Basen. Specialiseret i pædagogiske metoder og tilgange, som har god effekt for børn og unge med udviklingsforstyrrelser og andre psykiske vanskeligheder. Uddannet lærer med efteruddannelser indenfor det behandlingsmæssige område, og mere end 24 års viden og erfaring indenfor arbejdet med børn og unge med diagnoser, særlig indenfor autismespektret.